Tuesday 2 July 2013

Apa yang Paling Cantik?



Aku menghadiri satu perjumpaan bersama-sama dengan pelajar perubatan dan doktor muslim daripada seluruh negara di Masjid Kolej Islam Malaya, Petaling Jaya weekend lepas. Dalam satu ucapan, kami ditanya oleh salah seorang speaker yang juga merupakan seorang doktor pakar.

“Apa yang paling cantik dalam dunia ni?”.

Haha.

Soalan cliché.
Soalan yang macam-macam jawapan boleh jadi.

Kalau aku nak jawab bunga boleh, burung merak pun boleh, wanita solehah (eh?) pun boleh.

“So, apa jawapannya..?”, soal kembali doktor tersebut.

Seperti biasa yang kita lihat di Malaysia, apabila ditanyakan soalan kepada audiens, pastinya soalan tersebut terpaksa dijawab sendiri oleh speaker yang bertanya. Begitulah orang Melayu, diajar supaya malu. Tapi malunya tak bertempat.

“Ok. Bagi saya, perkara yang paling cantik dalam dunia adalah cahaya.”

Alahai, takkan lah doktor ni nak kata jawapan dia malaikat kot, malaikat kan dibuat daripada cahaya – itu apa yang aku fikir.

“Sebab apa saya kata cahaya. Sebab daripada cahayalah kita boleh nampak semua benda. Kalau tak ada cahaya, kita tak akan dapat lihat kecantikan disekeliling kita.”

Oh, boleh tahan juga jawapan doktor ni.

“Tapi cuba bayangkan kalau cahaya tu ada pada manusia. Mesti manusia tu pun akan cantik”, sambung sang doktor menerangkan jawapannya kepada kami.

Aku tergamam sebentar.

Soalan yang pendek. Tapi hati aku rasa dirobek.

Cahaya yang beliau maksudkan bukanlah cahaya lampu, mahupun cahaya matahari yang menerangi bumi.

Tetapi cahaya itu mampu membuatkan manusia yang hidup dalam jahil kegelapan kembali ke alam terang yang tenang.

Semoga aku dan kamu.
Kita sama-sama dapat menyentuh cahaya itu.

Walaupun sekali, asalkan sebelum mati.

No comments:

Post a Comment