Wednesday 26 June 2013

Aku dan Pepesiksaan



Malam ini nampaknya aku tidak dapat tidur. Terganggu dengan khabar berita yang  mengatakan bahawa esok keputusan peperiksaan final akan keluar.

Peperiksaan adalah neraka bagi aku. Seriously.

Sepanjang exam week, kitaran tidur aku pasti terganggu. Aku hanya tidur dalam sejam sahaja untuk sehari sepanjang exam week kerana aku berfatwa bahawa dalam pra-klinikal (untuk medical school), short term memory sangat-sangat membantu bagi berjaya dalam peperiksaan. Kalau nak buat macam ni, kena ada dua kekuatan: kekuatan dalaman dan luaran.

Kekuatan Dalaman itu Apa?

Kekuatan dalaman seperti biasa kita dengar iaitu doa. Apa itu doa? Bagi aku doa adalah pengharapan dan kebergantungan kepada sesuatu yang kuat. So, dalam hidup kita sebagai orang yang beragama dan ada Tuhan, pastinya yang terkuat itu adalah Allah kan?

Jadi, kenalah berdoa. Upss.. Sebelum terlupa, dalam doa yang paling penting jangan lupa ucap syukur, minta ampun kepada Allah. Aku tahu itu ayat skema pendidikan Islam, tetapi itulah adabnya. Selepas itu, selawat kepada Nabi Muhammad SAW dan tak dilupakan, doa kepada emak ayah.

Aku tak tahulah, tapi doa kepada mak ayah setiap kali lepas solat ni tersangat lah penting bagi aku. Kita ni bukannya sempurna, jadi salah satu cara yang aku buat adalah mendoakan parents aku dengan bersungguh-sungguh. Semoga dengan mendoakan mereka, aku bolehlah tergolong dalam kalangan orang yang Allah sayang dan dimudahkan hidup.

*****

Ok, dalam saat-saat akhir inilah pastinya kita akan cepat rasa nak putus asa. Sila jangan layan perasaan macam itu. Ini lah masanya untuk beraksi dengan agresif, intensif dan ____sif (sila sambung sendiri).

Jangan duk moody sangat layan perasaan. Perasaan itu bermula daripada otak. Otak boleh ‘ditipu’. Jadi, sila tipu otak anda dengan mengatakan anda telah prepare untuk exam ini walhal kita tahu, dalam medic ni, mana ada istilah cukup-cukup sedia. Yang biasa kita dengar, cukup-cukup makan adalah.

Oh, tapi aku teringat pesan seorang pensyarah Anatomi aku, Prof Srijit Das:

You must enter exam hall like you’re wearing a bullet proof!

Pergh! Dengar ayat dia masa tu meremang bulu roma. Tapi macam biasa, andai kata exam itu satu peperangan, pastinya aku dah lama mati. Mana tak nya, habis tu tertinggal baju kalis peluru dekat bilik.

Kedua: Kekuatan Luaran

Haha. Yang ini best sikit.

Aku akan pastikan setiap hari aku akan ambil redbull/livita 150 ml sebanyak dua botol setiap hari sepanjang exam week (amboi, dah macam prescription ubat). Ataupun aku akan minum kopi O, bukan Nescafe, tapi kopi O yang warna hitam pekat likat sedat sedap.

Ya, aku tahu beberapa side-effect yang tak best dan tak bagus. Tapi nak buat macam mana, aku terpaksa guna juga benda alah tu semua. Kalau tak dalam exam hall, mengantuk lah jawabnya.

Tapi aku perasan satu side effect yang sangat-sangat jelas iaitu rasa tak tahan untuk ke tandas (baca: buang air kecil). Ini sebenarnya satu benda yang bagus kerana dengan menahan daripada buang air, aku berteori bahawa ia dapat mengaktifkan rasa simpatetik (berjaga-jaga) walaupun tanpa bukti yang kukuh, valid atau thabit. Dengan ini, dapat lah aku mengelakkan rasa mengantuk sepanjang peperiksaan berjalan.

*****

Itulah serba-sedikit tentang bagaimana aku menghadapi exam di saat-saat akhir. Dan untuk exam yang sebelum-sebelum ni, ternyata ia berkesan. 

Tapi macam mana untuk result esok..?

No comments:

Post a Comment