Tuesday 11 October 2011

Henshin!



Manusia sentiasa berubah.

Mungkin sebelum ini dia kurus, tetapi hari ini kita berjumpanya dia sudah semakin “sihat”. Mungkin semalam kita bergelak-tawa bersama, esok dia telah tiada.

Dalam hidup, kita akan berubah disebabkan oleh dua perkara utama:
(i) inspirasi
(ii) terpaksa

Inspirasi

Corak perubahan hidup kita banyak disebabkan oleh inspirasi, atau perkataan mudahnya terpengaruh. Pengaruh rakan, pengaruh idola, pengaruh media massa dan sebagainya. Perubahan disebabkan inspirasi menyebabkan manusia meniru-niru gaya seseorang.

Sebagai contoh:
Anda kenal Presiden Amerika Bill Clinton? Dia telah menjadikan John F. Kenedy sebagai idolanya. Jadi, beliau telah meniru segala tindak-tanduk J F Kennedy daripada hujung rambut sehingga hujung kaki termasuk skandalnya (secara tidak langsung). Sebab itu, di dalam Islam, kita disarankan menjadikan Muhammad SAW sebagai contoh dan sumber inspirasi. Maknanya, segala cara Nabi bergaul, Nabi bergurau, Nabi berkomunikasi perlu kita tiru. Bukankah manusia memang suka meniru..?

Terpaksa

Perubahan disebabkan paksaan telah banyak menjadikan manusia lebih kuat berbanding sebelumnya. Jika sebelum itu dia seorang yang gopoh, namun disebabkan terpaksa, dia telah menjadi efisyen.

Perubahan ini terjadi oleh desakan kuat dan tamparan hebat dalam hidup manusia. Cerita mudah dapat kita fahami adalah bagaimana abang sulung kepada beberapa orang adik-beradik berjaya mejadi ibu dan bapa kepada adik-adiknya setelah ibu bapa mereka tiada. Dan perubahan ini amat, amat menyakitkan bagi kita.

Kesimpulan

Sebelum anda “terpaksa” untuk berubah, persiapkan diri untuk menuju kearah kebaikan tanpa bertangguh.
Dan yang paling penting, kita bukan sahaja perlu mencari inspirasi sejati, namun perlu berusaha kuat untuk menginspirasikan orang sekeliling.

*Henshin dalam bahasa Jepun adalah bertukar. Ia digunakan oleh Masked Rider untuk berubah kedalam bentuk supehero. Maklumat lanjut: Jey Jihad.

No comments:

Post a Comment