Thursday 13 October 2011

Cerita Cita-cita



Jangan takut untuk bercita-cita kawan!
Lakarkan cita-cita tanpa rasa ragu-ragu kerana minda kita secara subconscious akan meng”install” hajat itu menjadi realiti.

Ketika mana kita mengidamkan untuk memakan buah jambu, maka otak kita akan merangsang diri kita untuk menggerakkan kaki mencari-cari kedai yang menjual buah jambu. Setelah beberapa ketika, kita masih tidak menjumpai buah jambu tersebut. Tiba-tiba, kawan kita datang dan memberikan kita buah jambu tersebut. Ajaib bukan..?

Perkara ini telah banyak dikaji dan dieksperimentasikan oleh sarjana-sarjana Barat.
Akhirnya, mereka membuat satu kesimpulan bahawa keinginan yang kuat mampu membuatkan kita mendapat apa yang kita hajati.
Menariknya mereka menamakan perkara ini sebagai "Law of Attraction" (perkara ini mungkin akan kita bincangkan dalam post akan datang).

Bayangkan kita adalah orang yang positif. Tidakkah anda perasan kawan-kawan disekeliling anda juga adalah orang yang positif? Orang-orang negatif hanya akan menjengah kehidupan anda cuma beberapa ketika. Namun, cuba bayangkan sebaliknya jika anda orang yang negatif..?

Penutup

Sekali lagi ditekankan, jangan takut untuk bercita-cita.

Jika Thomas Alva Edison takut untuk bercita-cita menghasilkan mentol, nescaya komputer tidak akan wujud. Pelik bukan? Tetapi bukankah computer juga menghasilkan cahaya sepertimana mentol memancarkan cahaya (walaupun keamatan warna yang berlainan). Kawan, bercita-cita tinggilah. Nescaya cita-cita akan berlari mengejarmu!

1 comment:

  1. Law of attraction..erm..

    Aku pernah dengar ada buku tentang law ni. Tapi sampai sekrang aku tak berkesempatan untuk baca. Haih..

    Kata Andrea Hirata, “tanpa mimpi, orang seperti kita akan mati.."

    ReplyDelete