Saturday 21 May 2011

Surat Untuk Superhero







Salam Dunia.

Setelah sekian lama aku mencari seseorang untuk terus menyokong aku,
rupa-rupanya Allah telah mendampingkan aku seorang penyokong tegar. 
Dan insan itu pastinya akan aku selalu doakan kebahagiaan dunia dan akhirat untuknya.

Dialah penyokong, hero dan idola sebenar. 

Sentiasa ada dan mendengarkan aku. Mempamerkan bahasa kasih-sayang dengan tingkah lakunya tanpa aku sedari. Terima kasih buat insan yang aku akan terus sayang selama-lamanya: Ayah

Agaknya berapa kali aku telah mengguris hati Ayah tanpa aku sedar? Terkadang khilaf manusia yang tidak disengajakan. Dan Ayah akan terus diam dan memendam untuk anaknya yang nakal ini. Maafkan aku Ayah.

Ayah, semoga aku sempat membawakan kepada Ayah segulung kertas yang tertera di atasnya:

"Tahniah Prof Dr Aliff Khairuman."

Pasti senyuman manis Ayah akan terkoyak,
dan pastinya Ayah akan bangga dengan anaknya yang sering degil ini.

Sedangkan baju yang aku hadiahkan untuk Ayah, lusuh Ayah pakai.
Inikan pula jika aku hadiahkan skrol ini, pasti Ayah akan ceritakannya kepada satu dunia sebab terlalu bangga.

Sebelum mata Ayah terpejam, 
sebelum kain putih membaluti badan Ayah,
aku akan berusaha dan berjuang untuk manusia yang paling bangga melihat aku berjaya: Ayah.

Itulah ayah, orangnya biasa-biasa sahaja. Namun bagi aku, dia luar biasa. Dia superhero.

Aku beruntung mendapat ayah yang bernama Khairuman Hashim di dunia. Semoga Allah sentiasa sayangkan Ayah. Amin...

Ayah

ketika kejauhan
masihku rasa 
hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan 
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku 
erti kekuatan

terpancar kebanggaan 
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan

tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan 
hidupku ayah 
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang 
yang kau curahkan 
tersemat dihati.....

No comments:

Post a Comment