Saturday 7 March 2015

Tangan Terikat



Menjerit dalam vakuum.

Kedap.

Aku hanya bisa nampak mulut-mulut yang bergerak tanpa dapat mendengar sebarang gelombang bunyi yang melantun. Sangat senyap. Mulut-mulut itu seperti meminta tolong sesuatu. Tidak berbunyi, tapi aku faham kumat-kamit mulut itu.

Junjungan mulia berpesan, cegahlah dengan tangan! Namun apakan daya, tanganku terikat ketat.

Versi kepimpinan demokrasi memerlukan suara majoriti untuk menjadi sakti. Bukan sewenang-wenangnya mengubah sesuka hati. Kuasa tunggal tak memberi erti.

Aku baru pulang daripada majlis dinner kolej. Yup, seperti biasa kau akan baca banyak komen puji dan keji. Tapi aku tersepit di keduanya. Aku kebas dan deria hati ku hilang.

Kau diajarkan kefahaman Islam itu ini, begitu begini. Mereka yang mukmin akan menghentam sedalam 6 kaki sehingga kau tak bisa berbunyi. Namun apakah alternatif yang dah kau sediakan? Hanya mampu astaghfirullah, kemudian isu berlalu tanpa usaha jitu. 

Kita perlukan ketumbukan yang kuat. Makan itu tidak salah, tetapi persembahan itu perlu diolah semula supaya menjadi lebih syarie'.

Aku harap kau mengerti.

Kalau kau mencari aku, aku sedang berada di hujung penjuru. Meratap dan menangis dengan apa yang berlaku.

No comments:

Post a Comment