Tuesday 20 January 2015

Tok Guru Nik Aziz



Setiap kali nervous/stress, aku akan cari video/mp3 Tok Guru. Aku rasa tenang sikit dpt dengar suara Tok Guru. Walaupun dia tak pernah melawak dalam kuliah dan sentiasa nampak tegas, tapi aku sentiasa suka cara dia explain guna contoh-contoh mudah yang senang untuk orang kebanyakan faham. Orang kata Tok Guru ni ada ilmu mantik yang tinggi, makna nya boleh buat perbandingan sesuatu dengan sesuatu yg lain utk memudahkan orang faham.

Contoh:
Orang yang buat kuih tahu apa bahan yang ada dalam kuih. Begitu juga Tuhan, yang buat manusia tahu peraturan terbaik utk manusia.

Dulu masa form five, alhamdulillah aku dapat peluang untuk pergi umrah (ganti mak cik aku yg tak dapat pergi). Kat sana ayah aku beritahu yang Tok Guru pun ada sekali masa tu. Punya lah excited aku dengar ayah aku cakap macam tu..


Aku doa sungguh-sungguh supaya dapat jumpa Tok Guru, tak kisah lah sama ada kat Madinah atau kat Mekah. Dan alhamdulillah sebab Allah jumpakan aku dgn Tok Guru kat dua-dua kota suci ni.

Kat Madinah, aku jumpa dia kat tepi jalan. Dia jalan kaki dgn seorang teman. Tak ada body guard pun. Aku cepat-cepat pergi salam dengan dia. Masa kat Mekah pulak, ada sorang pakcik pakai baju putih duduk sebelah aku. Rupa-rupanya Tok Guru! Habis je solat, aku tunggu dia solat rawatib. Then terus aku minta izin peluk dia.

Semoga Allah sentiasa panjangkan umur Tok Guru terutama ketika zaman fitnah macam sekarang. Umat ni masih perlukan Tok Guru sebagai penyatu.

No comments:

Post a Comment